Όλα όσα θέλετε να ξέρετε για ένα από τα πιο οικονομικά και εύκολα φαγητά.

Πατάτες! Ένα οικονομικό και εύκολο φαγητό με το οποίο μπορεί να τραφεί κάποιος για όλη του τη ζωή

Η πατάτα, γνωστή και ως γεώμηλο, είναι ένα αμυλώδες λαχανικό με μεγάλη θρεπτική αξία. Σε περιόδους πείνας υπάρχουν άνθρωποι που έζησαν για χρόνια τρώγοντας αποκλειστικά μόνο πατάτες. Ένα λαχανικό το οποίο μπορεί ο οποιοσδήποτε να φυτέψει ακόμα και σε ένα μικρό κήπο ή σε μεγάλα σακιά στο μπαλκόνι. Το ιδανικό φαγητό για Επιβίωση.

Είναι ευρύτατα διαδεδομένη στην Ελλάδα αλλά και παγκοσμίως. Η μεγάλη δημοτικότητά της οφείλεται στο γεγονός ότι μπορεί να καταναλωθεί με ποικίλους τρόπους. Βραστή, ψητή, τηγανητή, γκρατινέ, σοτέ, σούπα… Γι’ αυτό και συχνά θεωρείται τρόφιμο ευκολίας. Η ιστορία της πατάτας ξεκινά στη Νότιο Αμερική από όπου και μεταφέρθηκε στην Ευρώπη. Στην Ελλάδα ήρθε το 1833 από τον Ιωάννη Καποδίστρια. Έκτοτε υπήρξε πολύ σημαντική τροφή κατά την διάρκεια των παγκοσμίων πολέμων αλλά και σε όλες τις περιόδους κρίσης.

Θρεπτική αξία της πατάτας

Η πατάτα αποτελείται από 78-80% νερό, 18-20% άμυλο, 1,5-2% πρωτεΐνες και 1% βιταμίνες και ιχνοστοιχεία.

Υδατάνθρακες

Κυρίαρχο θρεπτικό συστατικό στην πατάτα αποτελούν οι υδατάνθρακες, με την μορφή αμύλου. Οι υδατάνθρακες παρέχουν ενέργεια στον οργανισμό για τις σωματικές δραστηριότητες του και βοηθούν στη διατήρηση της θερμοκρασίας του σώματος σε φυσιολογικά επίπεδα. Όσον αφορά στις πρωτεΐνες, παρόλο που υπάρχουν σε μικρό ποσοστό στην πατάτα, αν συνδυαστεί σωστά με τρόφιμα πλούσια σε πρωτεΐνη (πχ αυγό, τυρί, κρέας), μπορεί να αποδώσει πρωτεΐνη υψηλής βιολογικής αξίας. Οι πρωτεΐνες βοηθούν με τη σειρά τους στην ανάπτυξη και στην ανάπλαση των ιστών του σώματος, αλλά και στην ενίσχυση της άμυνας του οργανισμού.

Φυτικές ίνες

Ένα άλλο πολύ σημαντικό συστατικό της πατάτας είναι οι φυτικές ή εδώδιμες ίνες του. Οι φυτικές ίνες βρίσκονται κυρίως στην φλούδα των φρούτων και λαχανικών και το ίδιο ισχύει και για την πατάτα. Οι φυτικές ίνες βοηθούν στον έλεγχο του βάρους, καθώς προκαλούν πιο γρήγορα το αίσθημα του κορεσμού. Η μέτρια κατανάλωση πατάτας επομένως, μπορεί να αποτελέσει άριστη επιλογή για τα άτομα που θέλουν να χάσουν βάρος. Επίσης, οι φυτικές ίνες επιδρούν θετικά στη ρύθμιση του σακχάρου του αίματος, στη μείωση της χοληστερόλης αλλά και στη σωστή λειτουργία του πεπτικού συστήματος.

Κάλιο

Οι πατάτες περιέχουν περισσότερο κάλιο από οποιοδήποτε άλλο φρέσκο λαχανικό και φρούτο. Μια μετρίου μεγέθους πατάτα περιέχει 900 mgr καλίου, καλύπτοντας περίπου το 20% της συνιστώμενης ημερήσιας ποσότητας σε κάλιο. Το κάλιο είναι ένα πολύτιμο ιχνοστοιχείο, που βοηθά στην ανάπτυξη του σώματος και στην διατήρηση των κυττάρων. Είναι χρήσιμο στους αθλητές, γιατί βοηθάει στην οξυγόνωση του σώματος και στην καλή λειτουργία της καρδιάς και των μυών. Επιπλέον, είναι ένας ηλεκτρολύτης, που βοηθά στην ισορροπία των υγρών του σώματος, η οποία είναι σημαντική, για την υγιή αρτηριακή πίεση.

Βιταμίνες

Οι πατάτες είναι μια αξιόπιστη πηγή βιταμίνης C – μία μέτρια βραστή πατάτα (180 γρ.) περιέχει περίπου 10 mg βιταμίνης C, ποσότητα που αντιστοιχεί στο 1/8 της ημερήσιας απαίτησης για έναν ενήλικα.  Ακόμα έχει μια μεγάλη ποικιλία από βιταμίνες του συμπλέγματος Β και οι πατάτες αποτελούν σημαντική πηγή αρκετών από αυτές. Μια μέτρια μερίδα βραστής πατάτας περιέχει περισσότερο από το 1/6 των ημερήσιων απαιτήσεων για έναν ενήλικα σε βιταμίνη B1, B6 και φυλλικό οξύ.

Για όσους έχουν δυσανεξία στη γλουτένη

Η γλουτένη είναι μια πρωτεΐνη που υπάρχει στα τρόφιμα που περιέχουν σιτάρι, κριθάρι και σίκαλη. Τα άτομα αυτά δεν πρέπει να καταναλώνουν βασικά τρόφιμα όπως μακαρόνια, δημητριακά και ψωμί. Η πατάτα θα μπορούσε να αποτελέσει μια εξαιρετική επιλογή σε αυτήν την περίπτωση, γιατί δεν περιέχει γλουτένη και μπορεί να καταναλωθεί άφοβα.

 

Βασικές συμβουλές για την διατήρηση της πατάτας

Θα πρέπει να αποθηκεύεται σε σκοτεινό και δροσερό μέρος. Ο ήλιος οδηγεί στο πρασίνισμα της πατάτας εξαιτίας μιας τοξικής ουσίας που αναπτύσσεται. Το όνομά της σολανίνη.

Μην τις αποθηκεύετε στο ψυγείο. Όταν βάζουμε τις ωμές πατάτες στο ψυγείο αυξάνεται η περιεκτικότητά τους σε σάκχαρα. Όταν στη συνέχεια μαγειρέψουμε τις πατάτες τα σάκχαρα αυτά θα οδηγήσουν στο σχηματισμό ακρυλαμιδίων, μια κατηγορία χημικών ουσιών που μπορεί να προκαλέσουν βλάβη στον οργανισμό.  Για την καλύτερη διατήρησή τους προτιμήστε σε ένα ξηρό, δροσερό και σκοτεινό μέρος.

Καλό είναι να μην αποθηκεύεται για μεγάλο χρονικό διάστημα γιατί έτσι χάνει το 50% της βιταμίνης C που περιέχει.

Αποφύγετε την απευθείας επαφή της πατάτας με το τσιμέντο ή την αποθήκευσή της σε νάιλον σακούλες. Ο καλύτερος τρόπος να τις τοποθετήσετε είναι μέσα σε μια χάρτινη σακούλα, όπου οι πατάτες θα μπορούν να αναπνέουν.

Οι πατάτες μπορεί να προκαλέσουν δηλητηρίαση

Όταν οι πατάτες έχουν πρασινίσει και έχουν βάλει φύτρες λόγω της παρατεταμένης παραμονής τους στον ήλιο, τη ζέστη και την υγρασία, δεν πρέπει να καταναλώνονται καθώς μπορεί να προκαλέσουν παρενέργειες στον οργανισμό.

Το πράσινο χρώμα στη φλούδα της πατάτας γενικά πιστεύεται ότι είναι καλό. Αυτό δεν είναι ακριβές. Είναι ένδειξη ύπαρξης χλωροφύλλης η οποία δεν είναι τοξική. Ωστόσο η παρουσία της δείχνει και συγκεντρώσεις της νευροτοξίνης σολανίνης. Η σολανίνη που έχουμε αναφέρει και παραπάνω παράγεται στο πράσινο τμήμα της πατάτας. Είναι ένα μέρος της άμυνας του φυτού απέναντι στις ασθένειες, τα έντομα και τα παράσιτα.

Μαγειρεύοντας πατάτες

Μπορεί να μας αρέσουν περισσότερο οι τηγανιτές πατάτες αλλά αυτή είναι η πιο ανθυγιεινή μέθοδος μαγειρέματος. Όλα αυτά που αναφέρθηκαν παραπάνω για βιταμίνες κλπ χάνονται τελείως στο τηγάνισμα. Οι πιο υγιεινές μέθοδοι να φάμε πατάτες είναι βραστές ή ψητές και ακόμα καλύτερα με τη φλούδα τους.

Όταν η πατάτα βράζεται με την φλούδα της διατηρεί μεγαλύτερη ποσότητα της βιταμίνης C, των βιταμινών Β αλλά και του καλίου της απ’ ό,τι σε αντίθετη περίπτωση.

Τέλος, με το βράσιμο της πατάτας, η βιταμίνη C και οι βιταμίνες Β, λόγω του ότι είναι υδατοδιαλυτές, διαλύονται στο νερό το οποίο βράζουμε. Θα πρέπει να χρησιμοποιούμε ακριβώς όσο νερό χρειάζεται, για να έχουμε τις λιγότερες δυνατές απώλειες. Άλλη εναλλακτική φυσικά είναι το ψήσιμο.

Συμβολές για τηγανητές πατάτες

Το ακρυλαμίδιο, μια νευροτοξική ουσία, παράγεται όταν τα τρόφιμα μαγειρευτούν σε υψηλή θερμοκρασία (π.χ. τηγάνισμα). Στίς πατάτες σχηματίζεται κατά την αντίδραση ενός αμινοξέος, της ασπαραγίνης, με σάκχαρα, όπως η φρουκτόζη και η γλυκόζη, σε υψηλές θερμοκρασίες. Άρα πατάτες που τηγανίζονται σε υψηλές θερμοκρασίες έχουν πιθανότητες να αναπτύξουν ακρυλαμίδιο.

Σημασία έχει και το λάδι να τηγανίζετε μόνο με ελαιόλαδο. Το ελαιόλαδο είναι πιο ανθεκτικό σε υψηλές θερμοκρασίες. Το ελαιόλαδο αποτελείται από μονοακόρεστα καλά λιπαρά οξέα, αντίθετα με μαργαρίνες και σπορέλαια. Τα πολυακόρεστα οξέα μπορούν να μετατραπούν σε trans μορφή με τη θέρμανσή τους και αυτό δεν το θέλουμε.

Προθερμαίνετε το λάδι, χωρίς όμως να το αφήνετε να καεί. Ακόμα στραγγίζετε καλά τις πατάτες πριν τις τηγανίσετε, γιατί έτσι το λάδι δεν καταστρέφεται γρήγορα και οι πατάτες δεν απορροφούν πολύ λάδι. Μην αφήνετε τις πατάτες να καίγονται.

 

Τέλος είναι πολύ σημαντικό αν και σε πολλά νοικοκυριά γενικά δεν γίνεται.
Αντικαθιστάτε το λάδι μετά από κάθε τηγάνισμα.

5.00 avg. rating (99% score) - 1 vote
Categories

About the Author

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνσή σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *