Ο Λαογραφικός Τρόμος στον Κινηματογράφο
Το σεμινάριο «Ο Λαογραφικός Τρόμος στον Κινηματογράφο» και ο Κινηματογραφικός Τομέας του Π.Ο.Φ.Π.Α. στις 19/01/25 (18:00 μ.μ.) εξετάζουν την ανθρώπινη κατάσταση και το ζήτημα της ταυτότητας μέσα από την ταινία του Kaneto Shindô, Onibaba (1964).
«Δεν είμαι δαίμονας! Είμαι ένας άνθρωπος!»
Σε αντίθεση με το Kwaidan (1964) που σε γεμίζει δέος και φόβο για το υπερβατικό, το Onibaba πρόκειται για μια βαθιά ανθρώπινη ταινία που εξετάζει τη ζωή των κατώτερων τάξεων κατά τη διάρκεια του εμφυλίου στη μεσαιωνική Ιαπωνία. Το φως, ο μύθος, τα χρώματα, οι λαϊκές παραδόσεις και το θαυμαστό της προηγούμενης ταινίας, μετατρέπονται σε σκοτάδι, καταχνιά, ένστικτό, ανθρώπινα πάθη, ανάγκη για επιβίωση και ύπαρξη. Το μπαρόκ δίνει τη θέση του στη δωρικότητα, και οι αποστασιοποιημένές σχεδόν αγιογραφικές-αντινατουραλιστικές μορφές στους ανθρώπους της υπαίθρου που παλεύουν να επιβιώσουν και να μην χάσουν την ταυτότητά τους μέσα στην απογυμνωμένη σκληρότητα του πολέμου.