Loading Events
17 Oct 2025

ItaloEllenica 2025

Το Εργαστήριο Γλώσσας, Μετάφρασης και Μελέτης των σχέσεων μεταξύ Ιταλικής και Ελληνικής Γλώσσας του Τμήματος Ιταλικής Γλώσσας και Φιλολογίας του ΕΚΠΑ με χαρά σας παρουσιάζει το συνέδριο ItaloEllenica 2025 – Η Ιταλική ως ξένη γλωσσα στην ελληνική εκπαίδευση 50 χρόνια Δέκα Θέσεων για τη δημοκρατική γλωσσική εκπαίδευση στις 16-18 Οκτωβρίου 2025 στο Εθνικό και Καποδιστριακό Πανεπιστήμιο Αθηνών. Παρασκευή 17 Οκτωβρίου, Αμφιθέατρο «Ι. Δρακόπουλος» Η γλωσσική εκπαίδευση στην Ελλάδα Προεδρείο: Κώστας Αγγελάκος, Γιώργος Κουγιουμτζής 10.00-10.20 Ναπολέων Μήτσης, Το γλωσσικό ζήτημα και η επίδρασή του στον τομέα της σχολικής…

17 October 2025

Το Εργαστήριο Γλώσσας, Μετάφρασης και Μελέτης των σχέσεων μεταξύ Ιταλικής και Ελληνικής Γλώσσας του Τμήματος Ιταλικής Γλώσσας και Φιλολογίας του ΕΚΠΑ με χαρά σας παρουσιάζει το συνέδριο ItaloEllenica 2025 – Η Ιταλική ως ξένη γλωσσα στην ελληνική εκπαίδευση 50 χρόνια Δέκα Θέσεων για τη δημοκρατική γλωσσική εκπαίδευση στις 16-18 Οκτωβρίου 2025 στο Εθνικό και Καποδιστριακό Πανεπιστήμιο Αθηνών.

Παρασκευή 17 Οκτωβρίου, Αμφιθέατρο «Ι. Δρακόπουλος»
Η γλωσσική εκπαίδευση στην Ελλάδα
Προεδρείο: Κώστας Αγγελάκος, Γιώργος Κουγιουμτζής

10.00-10.20 Ναπολέων Μήτσης, Το γλωσσικό ζήτημα και η επίδρασή του στον τομέα της σχολικής γλώσσας: Χαρακτηριστικοί σταθμοί της ιδιότυπης γλωσσικής πορείας του Νέου Ελληνισμού από τα μέσα του 18ου μέχρι τα τέλη του 20ού αιώνα
10.20-10.40 Μαρία Μητσιάκη, Οι γλώσσες στα προγράμματα σπουδών
10.40-11.00 Άννα Ιορδανίδου, Η διδασκαλία της γραμματικής στο σχολείο
11.00-11.20 Σταύρος Καμαρούδης, Δημήτρης Γουσόπουλος, Τα Αρχαία Ελληνικά στη Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση: Ανάμεσα στην υποβάθμιση και την αναγκαία επανεστίαση
11.20-11.40 Διάλειμμα καφέ
11.40-12.00 Ζωή Γαβριηλίδου, Εφαρμογές Τεχνητής Νοημοσύνης στη διδασκαλία της γλώσσας
12.00-12.20 Μαρίνα Τζακώστα, Γιώργος Λειβαδιωτάκης, Αναστασία Μαχαιρίδου, Μαρία Δαφέρμου, Η διδασκαλία του γλωσσικού δανεισμού ως μέσου ενδυνάμωσης των τοπικών και μειονοτικών γλωσσών καθώς και των γλωσσών κληρονομιάς
12.20-12.40 Δημήτριος Κουτσογιάννης, Σύγχρονες προκλήσεις στη διδασκαλία της Ελληνικής εκτός Ελλάδος
12.40-13.00 Συζήτηση

Η γλωσσική εκπαίδευση στην Ιταλία
Προεδρείο: Silvana Ferreri, Domenica Minniti-Γκώνια

16.00-16.20 Stefano Gensini, Οι Δέκα θέσεις και το πολιτικό και πολιτισμικό πλαίσιο της Ιταλίας
16.20-16.40 Cristina Lavinio, Η Iταλική ως μητρική γλώσσα στα σχολικά «προγράμματα» στην Ιταλία: Γλωσσολογική έρευνα, Δέκα θέσεις και ευρωπαϊκές συστάσεις
16.40-17.00 Cristiana De Santis, Βιωματική γραμματική και αναστοχαστική γραμματική: Η συζήτηση γύρω από τη γραμματική στα 50 χρόνια της δημοκρατικής γλωσσικής εκπαίδευσης
17.00-17.20 Massimo Gioseffi, Η διδασκαλία των Λατινικών στο ιταλικό σχολείο μεταξύ καινοτομίας και συντήρησης
17.20-17.40 Διάλειμμα καφέ
17.40-18.00 Andrea Villarini, Χρήση των Νέων Τεχνολογιών στη διδακτική της Ιταλικής σε ξένους: Περιβάλλοντα, εργαλεία, δεξιότητες
18.00-18.20 Emanuele Banfi, Γλωσσικές μειονότητες (ιστορικές και νέες) στο σχολείο: Μνήμη Tullio De Mauro
18.20-18.40 Matthias Heinz, Η διδασκαλία της Ιταλικής στο εξωτερικό: Η περίπτωση της Αυστρίας με ένα βλέμμα στις γερμανόφωνες Χώρες
18.40-19.00 Συζήτηση

Πατήστε εδώ να δείτε το πλήρες πρόγραμμα

Περισσότερες πληροφορίες

Ποια είναι σήμερα, λοιπόν, τα κύρια προβλήματα της γλωσσικής εκπαίδευσης; Τόσο στην Ιταλία όσο και στην Ελλάδα και την Ευρώπη, ευρύτερα, το σχολείο βρίσκεται αντιμέτωπο με σημαντικά ζητήματα όπως, από τη μια, οι δυσκολίες των μαθητών στην κατανόηση της γλώσσας και η ανάγκη για σύγχρονες μεθόδους διδασκαλίας που να ενσωματώνουν την τεχνολογία, ενώ, από την άλλη, με την έλλειψη επαρκούς προετοιμασίας των εκπαιδευτικών και  εξειδικευμένου προσωπικού για την υποστήριξη μαθητών με μαθησιακές δυσκολίες. Οι ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες για την υποστήριξη μαθητών με μαθησιακές δυσκολίες αποτελεί σήμερα το ζητούμενο νούμερο 1, όπως η συμπερίληψη, γενικότερα, και οι κοινωνικοοικονομικές και πολιτισμικές ανισότητες.

Σε ευρωπαϊκό επίπεδο, τα έγγραφα θέτουν ένα νέο όραμα για τη γλωσσική εκπαίδευση στους κόλπους της Κοινότητας, προτείνοντας ένα περιεκτικότερο, πιο ευέλικτο και πολυγλωσσικό μοντέλο, που σέβεται τις γλωσσικές ταυτότητες των μαθητών και αξιοποιεί τις γλωσσικές τους εμπειρίες. Εξάλλου, τονίζουν τη σημασία της μετάβασης σε μία πολυγλωσσική τάξη, όπου οι μαθητές αξιοποιούν όλα τα γλωσσικά τους υπόβαθρα για να μάθουν και υπογραμμίζουν την ανάγκη υποστήριξης των διδασκόντων και των εκπαιδευτών για γλωσσική ευαισθητοποίηση και καινοτόμες διδακτικές πρακτικές.

Όταν τα εκπαιδευτικά συστήματα υιοθετούν προσεγγίσεις για τη διδασκαλία και τη μάθηση που υποστηρίζουν τη γλωσσική και πολιτισμική πολυμορφία, τότε καλλιεργούν τον δημοκρατικό πολιτισμό ουσιαστικά προσφέροντας στους μαθητές τους τη δυνατότητα να βιώσουν από πρώτο χέρι τις δημοκρατικές διαδικασίες. Το Συνέδριο αποσκοπεί στην ανταλλαγή γνώσεων και εμπειριών από την παράλληλη μελέτη των συνθηκών της γλωσσικής εκπαίδευσης και στις δύο Χώρες. Το συνέδριο διοργανώνεται σε συνεργασία με: Εθνικό και Καποδιστριακό Πανεπιστήμιο ΑθηνώνΠρεσβεία της Ιταλίας στην ΑθήναΙταλικό Μορφωτικό Ινστιτούτο ΑθηνώνFondazione I Lincei per la ScuolaΚέντρο Ελληνικής ΓλώσσαςAccademia della CruscaSocietà Linguistica ItalianaGiscelAssociazione per la Storia della Lingua Italiana.
* Η πρωτοβουλία εντάσσεται στο πλαίσιο της Εβδομάδας Ιταλικής Γλώσσας στον Κόσμο 2025.