Loading Events
  • This event has passed.
09 Dec 2023

Angela Schanelec Masterclass & Προβολές

Για πρώτη φορά στην Ελλάδα πλήρη ρετροσπεκτίβα στο έργο της Γερμανίδας Άνγκελα Σάνελεκ (Angela Schanelec).

09 December 2023

Το Φεστιβάλ Πρωτοποριακού Κινηματογράφου της Αθήνας (Athens Avant-Garde Film Festival – AAGFF), η Ταινιοθήκη της Ελλάδος και το Goethe-Institut Athen συνδιοργανώνουν για πρώτη φορά στην Ελλάδα πλήρη ρετροσπεκτίβα στο έργο της Γερμανίδας Άνγκελα Σάνελεκ (Angela Schanelec), μιας από τις πλέον επιδραστικές Ευρωπαίες σκηνοθέτριες σήμερα.

Στο πλαίσιο της ρετροσπεκτίβας Το αινιγματικό σινεμά της Angela Schanelec (7–12 Δεκεμβρίου) η Ταινιοθήκη της Ελλάδος και το Goethe-Institut Athen προσκαλούν στο masterclass που θα παραδώσει η πολυβραβευμένη Γερμανίδα σκηνοθέτρια Άνγκελα Σάνελεκ το Σάββατο 9 Δεκεμβρίου και ώρα 17:00, στο αμφιθέατρο του Goethe-Institut Athen (Ομήρου 14–16, Αθήνα). To masterclass θα συντονίσει η σκηνοθέτρια, σεναριογράφος και παραγωγός, Στέλλα Θεοδωράκη. Aπευθύνεται σε σπουδαστές/-άστριες αλλά και στο ευρύτερο κοινό.

Το masterclass θα διεξαχθεί στα γερμανικά με δυνατότητα ταυτόχρονης διερμηνείας στα ελληνικά.
Η είσοδος στο masterclass είναι ελεύθερη. Θα τηρηθεί σειρά προτεραιότητας.
Παρακαλούμε πολύ όπως δηλώσετε τη συμμετοχή σας συμπληρώνοντας τη φόρμα συμμετοχής.

Το masterclass θα ακολούθησουν οι προβολές ταινιών μικρού μήκους της σκηνοθέτιδας στις 19:00 και η προβολή της τελευταίας της ταινίας Music [Μουσική] στις 21:00, που απέσπασε φέτος την Αργυρή Άρκτο Καλύτερου Σεναρίου στο Διεθνές Φεστιβάλ Κινηματογράφου Βερολίνου (Berlinale).

Η είσοδος για τις προβολές είναι ελεύθερη.

Σάββατο 9 Δεκεμβρίου, Goethe-Institut Athen

17:00

Masterclass
Συντονισμός: Στέλλα Θεοδωράκη (Σκηνοθέτιδα, σεναριογράφος και παραγωγός)

Θα υπάρχει δυνατότητα ταυτόχρονης διερμηνείας (Γερμανικά, Ελληνικά)
Ελεύθερη είσοδος

19:00

Υπέροχο Κίτρινο Χρώμα / Schöne gelbe Farbe / Lovely Yellow Colour
DCP, 5′, 1991
Μικρού μήκους
Γερμανία

Μια γυναίκα αφηγείται σε πρώτο πρόσωπο τη σταδιακή αποξένωσή της από τον συγκάτοικό της. Εμπνευσμένη από το σινεμά του Γκοντάρ, η σπουδαστική ταινία της Άνγκελα Σάνελεκ αποτυπώνει ωμά και ποιητικά μια από τις κύριες ανησυχίες του έργου της, την αδυναμία επικοινωνίας με τον άλλο, ενώ ο χώρος και τα αντικείμενα λειτουργούν ως εκφραστικά μέσα.

Μακριά / Weit entfernt / Far Away
DCP, 10′, 1992
Μικρού μήκους
Γερμανία

Κατά τη διάρκεια ενός τηλεφωνήματος, μια νεαρή γυναίκα δηλώνει σε μια φίλη της πως η μόνη πραγματική συνάντηση με τους ανθρώπους γίνεται την πρώτη φορά, καθώς οι επόμενες επισκιάζονται από λόγια και κοινοτοπίες. Αργότερα, συναντά έναν άντρα σε ένα δισκοπωλείο. Η δεύτερη σπουδαστική ταινία της σκηνοθέτριας είναι η μοναδική ασπρόμαυρη στη φιλμογραφία της.

Πράγα, Μάρτιος 92 / Prag, März 92 / Prague, March 92
DCP, 16′, 1992
Μικρού μήκους
Γερμανία

Ξεκινώντας με τη φράση «Δεν υπάρχει άλλος χρόνος πέρα από τον δικό μας», η ταινία καταγράφει ανώδυνες φαινομενικά σκηνές που εκτυλίσσονται στους δρόμους της Πράγας αμέσως μετά την πτώση της ΕΣΣΔ, καθώς και μια απαγγελία από τον συγγραφέα Bohumil Hrabal.

Πέρασα το Καλοκαίρι στο Βερολίνο / Ich bin den Sommer über in Berlin geblieben / I Stayed in Berlin All Summer
DCP, 48′, 1993
Μυθοπλασία
Γερμανία

Με μελαγχολική διάθεση, η ταινία αποφοίτησης της Άνγκελα Σάνελεκ απεικονίζει τις σχέσεις δύο νεαρών ζευγαριών που προσπαθούν να εμπιστευτούν ο ένας τον άλλον, αλλά και μια νεαρή συγγραφέα που δηλώνει πως οι αναγνώστες της θα ήθελε να είναι σε θέση να την κατανοήσουν με τον τρόπο που αγγίζει η μουσική: ως ένα απερίγραπτο αλλά ενδόμυχο συναίσθημα.

*Ελληνικοί και αγγλικοί υπότιτλοι

Παρουσία της σκηνοθέτιδας

Ελεύθερη είσοδος

21:00

Μουσική / Μusic (2023)
DCP, 108′, 2023
Μυθοπλασία
Γερμανία, Γαλλία, Ελλάδα Σερβία

*Ελληνικοί και αγγλικοί υπότιτλοι

Παρουσία της σκηνοθέτιδας και των ηθοποιών

Ελεύθερη είσοδος

Μια θυελλώδη νύχτα, αμέσως μετά τη γέννησή του, ο Ίωνας εγκαταλείπεται στα ελληνικά βουνά. Τον βρίσκουν και τον υιοθετούν, χωρίς εκείνος να έχει ποτέ γνωρίσει τον πατέρα ή τη μητέρα του. Νεαρός, γνωρίζει την Ηρώ, μια δεσμοφύλακα στη φυλακή όπου είναι έγκλειστος μετά από ένα τραγικό ατύχημα. Εκείνη, φαίνεται να αναζητά την παρουσία του. Τον φροντίζει, ηχογραφεί μουσική γι’ αυτόν. Όμως, η όραση του Ίωνα αρχίζει να εξασθενεί… Από τότε, για κάθε απώλεια που υφίσταται, θα κερδίζει κάτι σε αντάλλαγμα. Έτσι, παρά την τύφλωσή του, θα ζήσει τη ζωή του πιο ολοκληρωμένα από ποτέ.

Βραβευμένη με την Αργυρή Άρκτο Καλύτερου Σεναρίου στο τελευταίο Φεστιβάλ του Βερολίνου, Η Μουσική αποτελεί ίσως την πιο ρηξικέλευθη και υπνωτιστική έκφραση της ποιητικής κινηματογραφικής γλώσσας της Άνγκελα Σάνελεκ. Με αριστοτεχνικής σύνθεσης πλάνα και έξοχο ηχητικό σχεδιασμό, η αφήγηση ξετυλίγεται σαν μια χορογραφία όπου τα σώματα των ηρώων συνομιλούν με το χώρο και τα φυσικά στοιχεία, σε μια μεταμοντέρνα και αινιγματική εκδοχή του μύθου του Οιδίποδα. Μια ταινία που μας καλεί να αφεθούμε και να τη νιώσουμε, όπως νιώθουμε τη μουσική.

Άνγκελα Σάνελεκ

Η σκηνοθέτιδα, σεναριογράφος και ηθοποιός Άνγκελα Σάνελεκ είναι μία από τις πρωτεργάτριες και σημαντικότερες εκπροσώπους του αισθητικού κινήματος της Σχολής του Βερολίνου (στο οποίο, μεταξύ άλλων, ανήκουν και οι Κρίστιαν Πέτσολντ, Τομάς Αρσλάν και Μάρεν Αντε). Γεννημένη στη νότια Γερμανία το 1962, ξεκίνησε την καλλιτεχνική της καριέρα ως ηθοποιός προτού σπουδάσει σκηνοθεσία στη Γερμανική Ακαδημία Κινηματογράφου και Τηλεόρασης του Βερολίνου (dffb) κοντά στους Χαρούν Φαρόκι και Χάρτμουτ Μπιτόμσκι. Το σκηνοθετικό της ντεμπούτο Η Καλότυχη Αδελφή μου (My Sister’s Good Fortune) τιμήθηκε με το βραβείο Καλύτερης Ταινίας της Γερμανικής Ένωσης Κριτικών Κινηματογράφου το 1996, ενώ το 1998 απέκτησε διεθνή αναγνώριση με τη δεύτερη της ταινία Μέρη στις Πόλεις (Places in Cities) που παρουσιάστηκε στο τμήμα Ένα Κάποιο Βλέμμα του Φεστιβάλ των Καννών. Το λιτό και αφαιρετικό σκηνοθετικό της στυλ συνέχισε να διαμορφώνεται μέσα από τις ταινίες Μασσαλία (Marseille) (2004), Απομεσήμερο (Afternoon) (2007), Ορλύ (Orly) (2010) και τη γυρισμένη κατά ένα μἐρος της στην Ελλάδα Το Ονειρικό Μονοπάτι (The Dreamed Path) (2016), που προβλήθηκαν στο Φεστιβάλ των Καννών, του Βερολίνου και του Λοκάρνο αντίστοιχα. Το 2019 η ταινία της Ήμουν στο Σπίτι, Αλλά… (Ι Was at Home, But…) απέσπασε την Αργυρή Άρκτο Καλύτερης Σκηνοθεσίας στο Διεθνές Φεστιβάλ Κινηματογράφου Βερολίνου, ενώ η τελευταία της ταινία ελληνικής συμπαραγωγής Μουσική (Music), βραβεύτηκε με την Αργυρή Άρκτο Καλύτερου Σεναρίου στο Διεθνές Φεστιβάλ Κινηματογράφου Βερολίνου το 2023. Είναι καθηγήτρια κινηματογράφου στο Πανεπιστήμιο Καλών Τεχνών του Αμβούργου. Ρετροσπεκτίβες του έργου της έχουν παρουσιαστεί στο Harvard Film Archive, το Film at Lincoln Center της Νέας Υόρκης, το Διεθνές Φεστιβάλ Κινηματογράφου της Βιέννης (Viennale) και το Διεθνές Φεστιβάλ Κινηματογράφου της Μασσαλίας (FIDMarseille).