Αποφεύγοντας διόδια
Τα τελευταία χρόνια το κόστος των μετακινήσεων αυξάνεται με γεωμετρικό ρυθμό. Όμως χρειαζόμαστε να συνεχίσουμε να ταξιδεύουμε χωρίς να έχουν αυξηθεί τα λεφτά μας. Μπορούμε να γλυτώσουμε κάτι; Μπορούμε για παράδειγμα να αποφύγουμε νόμιμα τα διόδια; Η παράκαμψη θα κοστίσει περισσότερα ή λιγότερα; Σε κάποιες περιπτώσεις πράγματι μια παράκαμψη μπορεί να μας ελαφρύνει σημαντικά την τσέπη, φθάνει να γνωρίζουμε που πάμε.
Ταξιδεύοντας από Θεσσαλονίκη για Αθήνα
Βγαίνουμε από την Εθνική στην έξοδο για Χαλάστρα. Στο 1 χιλιόμετρο έχει διασταύρωση και πάμε αριστερά. Στα επόμενα 20 μέτρα έχει και άλλη διασταύρωση, εμείς συνεχίζουμε ευθεία περιφερειακά της Χαλάστρας και ο δρόμος μας βάζει μόνος του μέσα στο χωριό. Στο 2 χιλιόμετρο έχει διασταύρωση και εμείς έχουμε STOP. Πάμε αριστερά στον κεντρικό δρόμο του χωριού. Στα 2.1 χλμ., έχουμε πάλι ένα STOP και πάμε πάλι αριστερά. Στα 2.7 χλμ., διασταύρωση και ακολουθούμε την πινακίδα αριστερά για Ν. Μάλγαρα Στα 5.4 χλμ., μπαίνουμε στο χωριό Κύμινα και συνεχίζουμε την πορεία μας ευθεία στον κεντρικό δρόμο. Στα 6.4 χλμ., διασταύρωση, πάμε δεξιά και στα 10 μ. αριστερά, έχει πινακίδα αριστερά για Εθνική και Μάλγαρα. Στα 6.5 χλμ., διασταύρωση και ο δρόμος πάει μόνο αριστερά ή δεξιά. Εμείς πάμε αριστερά. Στα 7.2 χλμ., διασταύρωση στην οποία υπάρχει φανάρι. Εμείς συνεχίζουμε την πορεία μας ευθεία. Στα 8.1 χλμ., είναι η έξοδος για να βγούμε στην Εθνική για Αθήνα και για Θεσσαλονίκη.
Στο ίδιο τμήμα της εθνικής η διαδρομή επιστρέφοντας από Αθήνα προς Θεσαλονίκη η παράκαμψη είναι περίπου 29 χιλιόμετρα και πιθανότατα δεν αξίζει να ακολουθηθεί.
Μετά την Κατερίνη βγαίνουμε από την Εθνική στην έξοδο για Λεπτοκαρυά (υπάρχει σταθμοί διοδίων αλλά ακόμα είναι μη λειτουργικοί). Στα 200 μέτρα στην διασταύρωση, στρίβουμε δεξιά για Λεπτοκαρυά και περνάμε πάνω από τη γέφυρα, στην διασταύρωση πηγαίνουμε ευθεία και στα 600 μέτρα στρίβουμε δεξιά για Σκοτίνα – παραλία Παντελεήμονα. Στο 1.4 χλμ., ακολουθούμε την πινακίδα για Σκοτίνα και στρίβουμε αριστερά και μετά από 20 μέτρα δεξιά. Στη συνέχεια θα συναντήσουμε δύο διασταυρώσεις με STOP (στα 2.5 χμ και στα 3.4 χμ). Εμείς συνεχίζουμε ευθεία, πάντα παράλληλα με τη σιδηροδρομική γραμμή. Στο 4.1 χλμ., στρίβουμε Δεξιά στην πινακίδα για Λάρισα, Αθήνα και φτάνουμε μπροστά στην Εθνική. Στο 4.5 χιλιόμετρο στρίβουμε αριστερά (ακολουθούμε την πινακίδα για Λάρισα), περνάμε την υπόγεια διάβαση κάτω από Εθνική ξανά αριστερά και στα 4.7 χλμ. βγαίνουμε κανονικά στην Εθνική στο ρεύμα προς Αθήνα.
Μόλις τελειώσουν οι παρακάμψεις των έργων στους Νέους Πόρους και βγούμε στο δρόμο που από μονής κυκλοφορίας μετατρέπεται σε διπλής, σε 50 μέτρα στρίβουμε δεξιά (υπάρχει πινακίδα για Αιγάνη και Πυργετό), συνεχίζουμε αριστερά και κινούμαστε στην πάροδο παράλληλα και δεξιά από την Εθνική. Μετά από 3-4 χιλιόμετρα και αφού περάσουμε κάτω από μία γέφυρα, αμέσως μετά έχει διασταύρωση, όπου στρίβουμε δεξιά (ίσια πηγαίνει για Λάρισα και ξαναβγαίνει στη εθνική πριν τα διόδια). Συνεχίζουμε και ακολουθούμε το δρόμο που είναι φιδωτός στενός αλλά καλά ασφαλτωμένος με σωστή σήμανση, μπάρες και καθαρή διαγράμμιση ο οποίος καταλήγει κάθετα σε ένα σταυροδρόμι με STOP. Στο STOP πηγαίνουμε αριστερά (δεξιά πάει προς Πυργετό). Συνεχίζουμε στο δρόμο με τα πλατάνια δεξιά και αριστερά και μετά από λίγο βγαίνουμε στη εθνική όπου στρίβουμε δεξιά.
Παράκαμψη μέσω Γυρτώνης δεν αξίζει τον κόπο, εκτός αν πάμε μέσα από Λάρισα, Νίκαια παρακάμπτοντας μαζί και τα επόμενα διόδια Μοσχοχωρίου.
Πηγαίνοντας προς Αθήνα, μετά από τα Τέμπη στρίβουμε για Μακρυχώρι, παίρνουμε τον παράδρομο δίπλα από την Εθνική, δεν ξανάβγαίνουμε στην Εθνική από την διασταύρωση Γυρτώνης (1η έξοδο για Λάρισα-Κοζάνη) γιατί έχουν βάλει παράπλευρα διόδια και στις δύο κατευθύνσεις.
Φτάνοντας Στη Λάρισα. Βγαίνουμε για Λάρισα από την 4η έξοδο (Τρίκαλα – Καρδίτσα). Στα 100 μέτρα περνάμε μια αερογέφυρα και ακριβώς μετά την αερογέφυρα στρίβετε δεξιά για Νίκαια. Περνάμε πάνω από την αερογέφυρα στην απέναντι πλευρά, και στο τέλος της αερογέφυρας στρίβετε αριστερά και μπαίνετε στον παράδρομο της εθνικής. Ακολουθούμε τον παράδρομο μέχρι το τέλος του στην διασταύρωση για Κιλελέρ έξω από το χωρίο Νέο Περιβόλι. (προσοχή γιατί σε κάποια σημεία έχει πολύ απότομες στροφές). Στο τέλος του παράδρομου στρίβουμε αριστερά και στην διασταύρωση που βρίσκεται μετά από 20 μέτρα στρίβουμε πάλι αριστερά και βγαίνετε στην εθνική οδό ξανά με κατεύθυνση για Αθήνα.
Αν έχετε όρεξη για μεγάλη βόλτα, ερχόμενοι από Θεσσαλονίκη βγαίνετε από την έξοδο για Πελασγία – Γλύφα και ερχόμενοι από Αθήνα έξοδος για Αχλάδι. Γενικά δε συνίσταται γιατί έχει πολλές στροφές.
Από τον κόμβο Πελασγίας – Γλυφας στρίβουμε προς Γλύφα και μετά δεξιά στη 2η διασταύρωση (η 1η βγαίνει εθνική για πίσω) στην πάροδο της εθνικής που καταλήγει στην παραλία Πελασγίας. Έχουμε δεξιά μας την εθνική και μόλις περάσουμε τα διόδια περνάμε απέναντι από υπόγεια διάβαση. Μετά από λίγο μόλις δούμε σπίτια δεξιά μας και αριστερά υπόγεια διάβαση, στρίβουμε σε χωματόδρομο δεξιά που μας βγάζει στον δρόμο που κατεβαίνει από Πελασγία. Αυτό το τμήμα χρειάζεται ιδιαίτερη προσοχή.
Στις Θερμοπύλες υπάρχει μια μεγάλη και σχετικά αργή παράκαμψη.
Βγαίνουμε στην έξοδο για Θερμοπυλών – Γοργοποτάμου και συνεχίζουμε ευθεία περνώντας μέσα από τις Θερμοπύλες. Συνεχίζουμε ευθεία και αφήνουμε αριστερά την αερογέφυρα της Εθνικής Οδού. Στην διασταύρωση συνεχίζουμε ευθεία και αρκετά αργότερα λίγο πριν φθάσουμε στο ύψος των διοδίων περνάμε από την ανισόπεδο κάτω από την Εθνική και συνεχίζουμε δεξιά προσπερνώντας τα διόδια από την αντίθετη πλευρά του δρόμου (εδώ ο δρόμος γίνεται καλός χαλικόδρομος για 800 μ. και ξαναγίνεται άσφαλτος). Συνεχίζοντας φθάνουμε στον Μόλο όπου ακολουθώντας την σήμανση περνάμε από την ανισόπεδο πάλι μέσα στην Εθνική
Μετά την έξοδο για Αταλάντη, έχετε το νου σας στα δεξιά για ένα βενζινάδικο Elin (περίπου στο 139 χιλιόμετρο). Υπάρχει έξοδος για το βενζινάδικο. Προσοχή γιατί έχει θάμνους και δε φαίνεται καλά, είναι στο τέλος ευθείας όμως και θα το δείτε. Εναλλακτικά, βγαίνουμε στην έξοδο για Αταλάντη και στρίβουμε αριστερά για να πάρουμε τον παράδρομο. Βγαίνουμε στον παράδρομο της εθνικής με αυτόν τον τρόπο και κατευθυνόμαστε προς Τραγάνα. Στη διασταύρωση στρίβουμε δεξιά για το χωριό Προσκυνάς. Συνεχίζουμε ευθεία, περνάμε το χωριό, βλέπουμε και τα διόδια αριστερά και φτάνουμε στο χωριό Προσκυνάς. Συνεχίζουμε (παίρνουμε για λίγο τα βουνά) μέχρι να δούμε πινακίδα για Αθήνα. Ο δρόμος είναι ίδιος με της αντίθετης κατεύθυνσης αλλά πιο εύκολος από σήμανση, έχει πινακίδες για Ε.Ο. Η παράκαμψη είναι αρκετά εύκολη και πιστεύω πως συμφέρει αρκετά γιατί δε χάνεις πάνω από 10 λεπτά.
Φθάνοντας στη Θήβα μόλις δούμε τα διόδια από μακριά, μπαίνουμε στον σταθμό εξυπηρέτησης αυτοκινήτων «90» που είναι δεξιά μας συνεχίζοντας στον πλαϊνό δρόμο και ακολουθώντας τις πινακίδες βγαίνουμε στα πλαϊνά διόδια.
Συνεχίζουμε από τον παράδρομο στην αριστερή πλευρά της Εθνικής και βγαίνουμε από την επόμενη έξοδο της Θήβας (Ριτσώνα). Στρίβουμε δεξιά, μέσα από τον Σείριο (στο 43ο χιλιόμετρο). Έπειτα παίρνουμε τον παράδρομο για Αθήνα και βγαίνουμε στον Άγιο Στέφανο. Από εκεί και πέρα οι επιλογές είναι πολλές. Έχουμε μπει στα βόρεια προάστια της Αθήνας.